google-site-verification=PbL_5t5j-grNUlEnxPDPRb9h69cnQI7ks2lm5P-n88U
top of page

Önce ve sonra

Yazarın fotoğrafı: Ayse BayvasAyse Bayvas

Her ne kadar bu iki tablo aynı sanatçı tarafından sadece yedi yıl arayla yapılmış olsa da birbirlerinden daha farklı görünemezlerdi.

🎨

Polonyalı Yahudi bir ailenin on bir çocuğundan biri olan İngiliz sanatçı David Bomberg (1890-1957), Birinci Dünya Savaşı sırasında görev yapmadan önce, 1911 ile 1912 yılları arasında “Pencereden Bakan Kadın”ı (diğer adıyla Yatak Odası Resmi) (solda) resmetti. 1919’da aynı modeli aynı odada tasvir eden “Pencerede”yi yaptı.

🎨

Araştırmacılar sanatçının “Pencerede” resmini savaş sonrası ruh haliyle yarattığını söylüyorlar. 1916’dan itibaren Batı Cephesi’nde savaşan sanatçının bu sürede yaşadıkları ve kardeşinin savaşta ölümü onun bakış açısından derin yaralar açmış belli ki. Bu resim muhtemelen onun dünyaya karşı duyduğu hayal kırıklığını gösteriyor. Bana öyle geliyor ki bir zamanlar şehre bakan pencerelerin artık hapishane parmaklıklarına benzemesi bundan.

🎨

Her iki resim de kız kardeşi Raie’nin modellik yaptığı bir ayağını sandalyeye dayamış halde yatak odasının penceresinden bakan bir kadını tasvir ediyor. “Pencereden Bakan Kadın”da, ışık açık pencereden eve süzülüyor. Fırfırlı çarşaflar ve süslemeler üzerine yayılan gün ışığı sahneye iyimserlik hissi verirken, yan kapı aralık olduğundan sanatçının stüdyosuna samimi bir bakış da sağlıyor.

🎨

Bomberg konuyu tekrar ele aldığında tarzındaki değişim çok şiddetli. “Pencerede” resminde ince detayları ve günlük dağınıklığı temel geometrik formlara indirgemiş. Savaş deneyiminden sonraki bu resim, Bomberg’in makineleşmeye karşı değişen tutumunu yansıtıyor.

🎨

Sert kırmızı palet bile şiddetin dilini taşıyor. Kompozisyon klostrofobik bir şekilde kesilmiş, daha önce ışık veren pencere, hapishane hücre parmaklıklarını andıran dar bir ızgaraya dönüşmüş. Kadının siyah kıyafetleri de yeni bir anlam kazanıyor böylece ve savaşta kaybedilen hayatın anlamsızlığının yasını ima ediyor. Önceki tablonun iyimserliği, başı ellerinin arasına alınmış bu figür aracılığıyla kedere ve korkuya dönüşüyor.

🎨

Son not: Hayatı boyunca pek az beğenilen ve ticari başarı kazanamayan sanatçı neredeyse yoksulluk içinde öldü.

🎨

Woman Looking Through a Window, 1911-1912, David Bomberg

At The Window, 1919, David Bomberg



2 görüntüleme0 yorum

Son Yazılar

Hepsini Gör

Nergis

Commentaires


bottom of page