Yağmur mevsimi geldi ya aklıma Renoir’ın bu çok sevdiğim resmi düştü. Seviyorum çünkü “Şemsiyeler” onun resme olan yaklaşımını açıkça gösteren bir tablo. Size bu tabloyu anlatmayacağım ama bir resmin nasıl tarihlendiğine dair bazı ipuçları vereceğim. 🎨 Renoir bu tabloya yıllar boyunca tekrar tekrar dönmüş. Resmin yapımına 1881 dolaylarında başlandığı düşünülüyor çünkü sağ taraftaki figürlerde o dönemde moda olan elbiseler ve şapkalar görüyoruz. Renoir normalde figürlerini son modaya uygun giydirir. 1883’e gelindiğinde daha basit giysiler moda oldu ve kolunda sepet olan kadın 1885’te revaçta olan fakat 1887’ye gelindiğinde popülaritesini yitiren tarzda giyinmiş. Bu tablonun X-ray incelemesi beyaz dantelli manşetleriyle, yakasıyla, şapkasıyla ve eteğiyle diğer kadınlara benzeyen soldaki kadının ilk olarak 1881 civarında İzlenimci tarzda yapıldığını göstermiş. 🎨 Resmi biraz daha inceleyince resmin sağ taraftaki bölümün ve orijinal resmin de sol tarafındaki figürlerin altında kobalt mavisi pigmentlerin ortaya çıktığı görülüyor. Renoir bu pigmenti sadece 1870’lerde ve 1880’lerde kullanılmış. Daha sonraları kullandığı ‘Fransız Laciverti’ ise sol tarafta görülen figürlerin renkleri arasında. 🎨 Renoir ayrıca karışımdan yağı çıkartıp bunun yerine renkleri bir arada tutmak için su bazlı madde kullanmayı denemiş. Çünkü her ne kadar deneyi başarısız olsa da Renoir yağın eninde sonunda koyulaşıp renkleri mahvedeceğini düşünmüş. İşte bu pigment ve madde kullanımı deneyi sanat tarihçilerinin bu tablonun geçmişini öğrenmesine olanak sağlıyor ve Renoir’ın bu yeni üslubu “Kuru Dönem” olarak adlandırılıyor. 🎨 Velhasıl, sanat tarihi incelikleri olan bir bilim dalı. 🎨 The Umbrellas, Renoir, 180 x 115 cm, c. 1881-6, National Gallery, London
top of page
bottom of page
Comments