Bilgin ve aydın bazı kadınlar, İkinci Meşrutiyet’in ilanından sonra İstanbul’da, Müdâfaa-i Hukûk-u Nisvân Cemiyeti (Kadınların Haklarını Savunma Derneği) kurmuşlar ve bir de “Kadınlar Dünyası” adında bir dergi yayımlamaya başlamışlardı. Bir yandan kadın-erkek eşitliği için çaba gösterirken diğer yandan da batı uygarlığının kadınları gibi bir konumlarının olması için uğraşıyorlardı. Havacılığın henüz başlangıç çağında bulunduğu bu dönemde batıda sportif amaçlı kadın pilotlar yetiştirilmekte, hatta uçuş yarışlarına bile katılmaktaydılar. Dernek üyeleri de kendilerini göklerde de tanıtmak istiyordu.
📍
Üyelerden çocuk terbiyesi ve müzik öğretmeni olan Belkıs Şevket Hanım uçmak için talepte bulununca önce Tayyare Mektebi Müdürlüğü ile temas kuruldu. Ancak yetki sorunu nedeniyle konu 1’inci Kolordu Komutanlığı’na iletildi ve izin alındı.
📍
Belkıs Şevket Hanım, 1 Aralık 1913 Pazartesi günü saat 11.00’de dernek başkanı ve üyelerle birlikte otomobille Yeşilköy’e hareket etti. Saat 13.00’te Safraköy Meydanı’nda okul müdürü ve subayları tarafından karşılanarak ağırlandı. Yerli ve yabancı basın mensupları ile halktan da bir hayli izleyici bu şenliğe katılmaktaydı. Bu uçuş ile dernek yalnızca Türk kadınının propagandasını yapmakla yetinmeyip aynı zamanda orduya bir uçak hediye edebilmek için para yardımı sağlayabilme amacını da düşünmüştür.
📍
Belkıs Şevket Hanım’ın bindiği “Osmanlı” adını taşıyan tayyareyi (uçak demek içimden gelmedi) Üsteğmen Fethi Bey idare ediyordu. Tayyare, 200 metre irtifadan İstanbul-Şişli-Hürriyet Abidesi-Üsküdar-Kadıköy
güzergâhını takip etti ve her bölgedeki kalabalık üzerine sepetteki yardım isteği kartları atıldı. Ne yazık ki üç hafta sürebilen bağış kampanyasında ancak 2622 Kuruş toplanabilmişti. Halbuki o tarihlerde bir tayyarenin fiyatı 1000 Lira civarındaydı.
📍
Belkıs Şevket Hanım, Avrupa basınında da takdir ile karşılanan bu uçuşunu “Berlinertageblatt” gazetesi “üzerinde dikkatle durulması gereken cesurca bir jest ifadeleriyle” haber yaptı.
コメント