google-site-verification=PbL_5t5j-grNUlEnxPDPRb9h69cnQI7ks2lm5P-n88U
top of page
Yazarın fotoğrafıAyse Bayvas

İllüzyon dehası

Luganolu Francesco Castelli, 1619’da Roma’ya geldikten sonra kendisini Castelli olarak adlandıran Romalı inşaat işçilerinden ayırmak için 1628'den itibaren "Borromini" olarak imza atmaya başladı.

📍

O, bir yapıya hiçbir zaman 17. yüzyıldaki çağdaşlarının baktığı gibi bakmadı. Borromini, illüzyonun mimari ustasıydı.

📍

Roma'da San Pietro’un kubbesinin tamamlanmasına yardım etmesinden tutun, San Carlo alle Quattro Fontane Kilisesi, mimarisine hep hayran olduğum Sant'Ivo alla Sapienza Kilisesi gibi ünlü eserlerini görebilirsiniz. Ancak hiçbiri Palazzo Spada’nın avlusunda yarattığı sütunlu galeri kadar büyüleyici değildir.

📍

Bu devasa bir optik illüzyondur. Sütunlu galerinin sonunda bir Mars heykeli vardır. Aslında 25m gibi görünen koridor çok daha kısa (8m), heykel de göründüğünden çok daha küçüktür (60cm).

📍

Bu küçük sessiz avluda uzun süre bakmadan ne olduğunu anlayamayacağınız bir galeri yaratan Francesco Borromini'nin öfkesi, işi kadar ünlüydü. Bir şantiyede, bir keresinde bir adamın bazı malzemelere zarar verdiğini görmüş ve onu döverek öldürmüştü. Ayrıca San Pietro’da onunla birlikte çalışan Bernini'ye karşı da şiddetli bir öfkesi vardı. Bernini, Borromini'nin olmadığı her şeydi: ünlü, çekici, cana yakın.

📍

1656'da Papa Innocent X’in ölümüyle üzerinde çalıştığı Sant'Agnese Kilisesi projesi gücünü kaybetti. Borromini istifa etti, Bernini işi devraldı ve Borromini'nin tasarımında değişiklikler yaptı. Bazı işleri bırakmak zorunda kaldı. Bütün bunlar sinirlerini yıprattı. Evinden çıkmadan haftalar geçirdi. Bütün çizimlerini yaktı. 1667'de bir gün kendini kılıçla ölümcül bir şekilde yaraladı. Ertesi sabah ölene dek bu çılgın hareketin nedenlerini açıklamak, vasiyetnamesini yazmak ve sevgili dostu Carlo Maderno ile San Giovanni dei Fiorentini kilisesindeki aynı mezara gömülmeyi istemek için zaman buldu. 68 yaşındaydı.

📍

Eserleri o döneme göre çok farklıydı, hak ettiğini düşündüğü şöhret asla gelmedi. Caravaggio gibi, Borromini de yaratıcılığın değer kazandığı 19. yüzyıldan itibaren sanat dünyasında tanınmaya başladı.




5 görüntüleme0 yorum

Son Yazılar

Hepsini Gör

Bernini

Kar

Comments


bottom of page