Mimari süsleme prensipleri açısından camilerde Allah, Hz. Muhammed ve Dört Halife’nin isimlerinin olması gerekli ve doğaldır. Özellikle mihrabın iki yanında Allah ve Muhammed isimleri yazılıyken halifelerinkiler genelde kubbeye geçiş elemanları üzerinde yer alır. Peygamberin torunları Hasan ve Hüseyin’in isimleri de çoğunlukla iç tarafta kapının üst kısmına denk gelecek şekilde yerleştirilir.
🌼
Ticaret bölgelerinde bulunan çift son cemaat yeri olan camilerde dış mekana da bu isimlerin yerleştirildiği görülür. Örneğin Eminönü’nde bulunan Rüstem Paşa Camii’nin dıştaki son cemaat yerinde de vardır. Çiniden yapılan bu levhalar hat olarak birbirinden güzel ve özenlidir ama yapan sanatçının bunlardan birine daha çok özendiği dikkatli gözlerden kaçmaz. Bu levhalardan sadece Hz. Ali’ninkinde minik bir çiçek bulunur (İlk görsel). Hatta içerideki yazılarda da öyledir (İkinci görsel)
🌼
Sinan yeniçeri kökenli, yeniçeriler Bektaşi ve Bektaşilerde de Hz. Ali inancı olduğu için Mimar Sinan mı istedi yoksa çini ustasının fikri miydi bilmiyoruz. Ama öyle zarif öyle ince bir ifade ki kimin fikri olduğunun bir önemi yok bence.
🌼
André Gide’in dediği gibi: ‘Önem’ bakışında olsun, bakılan şeyde değil.
Comments