google-site-verification=PbL_5t5j-grNUlEnxPDPRb9h69cnQI7ks2lm5P-n88U
top of page
Yazarın fotoğrafıAyse Bayvas

Sanat tarihinin babası

Ressam, mimar ve yazar Giorgio Vasari’nin (1511-1574) bugün ölüm yıldönümü. Vasari, bir sanatçı olmaktan çok, İtalyan Rönesans sanatının tarihi üzerine yaptığı önemli çalışmalarıyla “Sanat tarihinin babası” olarak adlandırılır.

📌

O da Medici ailesinin koruması altında olan sanatçılardandı. Michelangelo’yla arkadaşlığı onun ölümüne kadar sımsıkı sürdü, yaşamı boyunca ona hayranlık besledi.

📌

Vasari Toscana maniyeristlerinin tarzını benimsemişti. Onun bu üslubu sonradan (atölyesinin, koruyucusu I. Cosimo de’ Medici’nin küçük çalışma odasına benzemesinden ötürü) “studiolo” olarak anıldı.

📌

Arezzo’daki çalışmalarından başka 2. ve 3. görsellerdeki Roma’da San Giorgio Sarayı’nda bulunan Papa III. Paulus’un yaşamından sahneleri işlediği (Yüz Gün Freski olarak da bilinen) duvar resimleri (1546) ile 4. ve 5. görsellerdeki Floransa’da Vecchio Sarayı’nda (1555) büyük fresk dizisi gibi önemli yapıtlar ortaya koydu.

📌

Resimleri çoğu kez kolay, yapay ve renk duyarlılığından yoksun olarak nitelendirilen Vasari günümüzde ressamlığından çok mimarlığıyla anılır. En ünlü yapıları, yapımına 1559’da I. Cosimo’nun isteğiyle başladığı bir devlet dairesi olan Floransa’daki Uffizi (6. görsel) ve Pisa’daki Cavalieri Sarayı olarak da bilinen S. Stefano Sarayı (7. görsel), Kilisesi ve Manastırı’dır. Toscana Maniyerizminin mimarlıktaki önemli örnekleri olan bu yapılar Michelangelo’nun etkisini yansıtır.

📌

1550’de “Ünlü İtalyan Mimar, Ressam ve Heykelcilerin Yaşamları” adlı iki ciltlik yapıtında Orta Çağ sanatını Antik Çağ’ın klasik sanatıyla Rönesans’ı birbirinden ayıran yetersiz bir “Karanlık Çağ” ürünü olarak gören Rönesans anlayışına katılıyor, Toscana sanatında Giotto’nun başlattığı ve Michelangelo’nun (kitapta adı geçen yaşayan tek sanatçı) yapıtlarıyla doruğa ulaşan canlanma dönemi üzerinde de duruyordu. O dönemde hayatta olan bir dizi sanatçının yaşamöyküsünün yanı sıra Vasari’nin otobiyografisini de içeren ikinci baskı (1568) günümüzde birinci baskıdan daha çok tanınır ve pek çok dile çevrilmiştir.



85 görüntüleme0 yorum

Son Yazılar

Hepsini Gör

Bernini

Kar

Comments


bottom of page