Gustave Caillebotte, 19. yüzyıl Paris’inin merkezde olduğu tablolarını, burjuvaya ait izlenimler, şehir hayatı, günlük yaşam ve modernliğe adım atan kentin buluşturduğu zıtlıklara karşı incelikli bakışı ile işledi. Kağıt oynayan, kitap okuyan ve piyano çalan burjuvaziyi resmettiği kadar işçilere, boyacılara, satıcılara da yer vermesi, onu diğer İzlenimcilerden farklı kılar.
🎨
Yerres nehri, Caillebotte’un Paris’in yaklaşık yirmi kilometre güneydoğusundaki Yerres kasabasındaki ailesine ait taşra mülkünün sınırı boyunca akıyordu. Burası, Ernest Hoschedé’nin Monet’ye evsahipliği yaptığı Montgeron’a komşuydu. XIII. Louis zamanında yapılan ve sırasıyla Guise Düşesi, Saxe Mareşali ve yakın zamanda da Bonapartçı Milletvekili Napoléon Gourgaud’nun satın aldığı Château de la Grange’a yakın, soylu bir yerdeydi.
🎨
Monet’nin nilüferli gölünü yapmasından yıllar önce Caillebotte’un su yüzeyine odaklanması kendi zamanı için olağan dışıydı. Eğer bir resim, Caillebotte’un özgünlüğünü kanıtlayacak olsaydı, bu o resim olurdu. Yağmur damlalarının yüzeydeki dairesel dalgaları bile Monet’nin yüzen nilüfer yapraklarına doğru geleceğe bakar görünür.
🎨
Bu başyapıt, kalın yağlı boyayı bir palet bıçağıyla geniş düz vuruşlarla uyguladığı ve sınırlı bir renk paleti (gri tonları ile mavi ve yeşil dokunuşları) kullandığı ilginç ve benzersiz bir tekniğe sahiptir. Işık ve gölgenin dışavurumcu kullanımını da hesaba katarsak Caillebotte’un etkileyici sadeliğinin tek öncülünün ancak kendi çalışmalarında bulunabileceğini söyleyebiliriz.
🎨
The Yerres - Effects of Rain, Gustave Caillebotte, 81 x 59 cm, 1875, Indiana Art Museum, Bloomington
#gustavecaillebotte #caillebotte #empresyonizm #izlenimcilik #impressionism #19thcenturyart #sanattarihi #19thcenturyparis #resimsanatı #painting #empresyonistressamlar #arthistory #sanat #sanatiyileştirir #dünyayısanatkurtaracak #dünyayısanatgüzelleştirecek #aysebayvasileonlinedersler #aysebayvasileonlineatölye
Comments