Atlı tramvaylar, İstanbul’da toplu ulaşımın miladı sayılırlar. İstanbul’daki ilk sefer, 03 Eylül 1869’da Tophane-Ortaköy hattında başladı. İlk işletme yılında 430 at kullanılarak 4,5 milyon yolculuk karşılığında 53.000 Lira gelir elde edildi. İstanbul’da tramvay inşaatı Kostantin Karapano Efendi’ye verilen imtiyaz neticesinde gerçekleşti ve ilk hat 31 Temmuz 1871 tarihinde Azapkapı-Beşiktaş arasında, Tophane’de yapılan törenle hizmete açıldı.
🚃
Tramvayları çeken atlar Macaristan ve Avusturya’dan getirilen iri yapılı katana tipi denilen atlardı. Bazı yolların yokuş olması atların sayısını 2 ya da 4 olarak belirlemişti. Yokuşlar neticesinde çabuk yıpranan atlar ve bakımsızlık tramvayların hızlarının düşmesine sebep oldu. Bilet ücretlerinin pahalılığı ve halkın acele işinin olmaması tramvaylara olan ilgiyi hep alt seviyede tuttu.
🚃
1912’de başlayan Balkan Savaşları sırasında ordunun elindeki at ihtiyacının yeterli olmaması üzerine tramvay şirketinin elindeki bütün atlar satın alınmak istendi ve şirketin verdiği olumlu cevap üzerine otuz bin altın karşılığında atların tamamı (430 adet) satın alındı ve İstanbul bir süre tramvaysız kaldı. I. Dünya Savaşı öncesinde atlı tramvayın meydana getirdiği yokluk bir bakıma yararlı olmuştu, devlet görevlileri elektrikli tramvaya geçiş konusunda tramvay şirketini zorlamaya başladılar. Atlı tramvayların işletmeciliğine 1914 yılında son verilerek 45 yıl süren atlı tramvay serüveni de son buldu.
🚃
Ben hep İstanbul’a çok yakıştığını düşünür ve göremediğime üzülürüm.
Comments