google-site-verification=PbL_5t5j-grNUlEnxPDPRb9h69cnQI7ks2lm5P-n88U
top of page

Davud ve Golyat

8 Eylül günü Michelangelo’nun yaptığı Davud heykelinden söz etmiştim. Bugün üç büyük heykelcinin yaptığı Davud heykellerini tanıtacağım size.

📍

Davud ve Golyat'ın savaşı Kutsal Kitap'ta geçer. I. Samuel 17. Bap'ta anlatılan öyküye göre Golyat, kimsenin karşısına çıkmaya cesaret edemediği 3m boyunda bir savaşçıdır. Buna karşın genç ve çelimsiz bir çoban olan Davud onunla savaşma cesareti gösterir. Davud daha önce hiç savaşta yer almamıştır, öyle ki kral Saul'un kendisine verdiği zırh ve kılıcı taşıyamaz; onlarla yürüyemez ve onları çıkarttıktan sonra çoban kıyafetiyle Golyat'ın karşısına çıkar. Golyat onu görünce küçümser; değnek, sapan ve çoban torbasıyla gelen genç bir çocuktur Davud. Ancak sapanıyla başına taş attığı Golyat sersemleyip yere düştüğünde, gidip başını keser. Davud'un kılıcı bile yoktur; kullandığı kılıç Golyat'ındır.

📍

İlk görselde Donatello’nun yaptığı tunçtan Davud heykelini görüyorsunuz. Heykel grubu, defneden bir taç üstüne oturtulmuş, böylece çok sayıda bakış açısı elde edilmiştir; kahramanın üstünde yalnızca dizlik ve şapka vardır; silah olarak deve isabet ettirdiği

taşı ve devin kafasını uçurduğu kılıcı tutmaktadır. Bedeni zarif, coşkulu ve rahatlamış bir halde ve duruşu her an değiştirecekmiş gibi görünmektedir; sol bacağıyla yenilgiye uğrattığı devin kafasını çiğnemektedir; devin kafasında iri bir çift kanatla süslü başlık vardır; kanatlardan biri kahramanın sağ bacağına değer durumdadır. Genç bedenden fışkıran şehveti, parlak görünüşlü teni ile incelikle, titizlikle işlenmiş dizlikleri ve defne yapraklı başlığı arasındaki karşıtlık vurgular.

📍

İkinci görseldeki heykel, Verrocchio’ya aittir. Donatello’nun aynı adlı yapıtıyla karşılaştırıldığında onun ustasından ayrılan yanını gözler önüne serer. Bu kez, köşeli formları olan bir heykel söz konusudur. Donatello’daki zarafet bu heykelde yerini kararlı, kasılmış ve güç dolu bir gövdeye bırakmıştır. Ancak, Verrocchio’nun üslubundaki inceliğin ve yumuşak jestlerin yansıdığı yapıt, Donatello’nun aynı konulu heykelinin dramatik anlatımından çok uzaktır. Verrocchio’nun gururlu kahramanının devin ölümündeki cinayet yeteneğinden kuşku yoktur.

📍

Son görseldeki ise Michelangelo’ya ait. Michelangelo yaratıcı bir katkı yapar ve o dönemin geleneklerine aykırı bir iş ortaya çıkarır. Öncelikle ortaya çıkan eser Golyat'ı içermez. Daha önce yapılmış ister resim ister heykel olsun hiçbir Davud temalı eserde Golyat tümüyle görmezden gelinmemiştir. Davud’un çoban torbası heykelde yer almadığı gibi sapan da ancak arkadan bakıldığında görülebilmektedir; öyküde söz edilen beş çakıl da sağ avucunun içinde saklıdır. Önden bakıldığında elinde tuttuğu şeyin bir sapan olduğu anlaşılmamaktadır. Bütün bu ayrıntılardan çok daha önemli bir sorun ise Davud'un çelimsiz bir ergen olmak şöyle dursun atletik yapıda ideal ölçülerde bir figür olarak ortaya konmuş olmasıdır.



6 görüntüleme0 yorum

Son Yazılar

Hepsini Gör

Commentaires


bottom of page