Türk kültüründe ağaç çok önemli bir anlama sahiptir. Şaman inancı ile beraber ağaç, günlük hayata geçer ve bir iletişim aracı olarak kabul edilir. Hayat ağacı içinde barındırdığı tüm anlamları ile geleneklere yansır.
📍
Hayat ağacının günlük yaşamdaki yansımalarından biri olan nahıl, kendilerine yüklenen bolluk, bereket, üreme, güç gösterisi, paylaşma gibi sosyal anlamaları ile özellikle Osmanlı İmparatorluğu’nun saray düğün ve şenliklerinde vazgeçilmez üç boyutlu heykelsi bir kültür objesi olmuştur. Nahıla yüklenen anlam ağaca yüklenen anlamla örtüşür.
📍
Anadolu’da Frig ve Hitit kültürlerinde de karşımıza çıkan nahıl, üzeri yaprak, çiçek, meyve, renkli kâğıt ve mumlarla donatılmış olan bir süs ağacıdır. Arapça Hurma Ağacı anlamına gelir.
📍
Nahıl ağacı, Osmanlı’da ilk kez 1449’da Şehzade Mehmet’in düğün şenliğinde görülmüştür. Daha sonraları Osmanlı sultanlarının düğünlerinde, şehzadelerin sünnet kutlamalarında ve bayramlarda da kullanılırdı.
📍
Görsel, Levni’nin,1720 yılında III.Ahmed’in şehzadelerinin sünnet düğünü için hazırladığı Surname-i Vehbi adlı eserinde düğün için hazırlanmış nahıllardır. Kısacası kültürümüzde ağaç süsleme vardır.
Comentarios