google-site-verification=PbL_5t5j-grNUlEnxPDPRb9h69cnQI7ks2lm5P-n88U
top of page

Sirkeci Tren Garı

Yazarın fotoğrafı: Ayse BayvasAyse Bayvas

Tasarımını Alman mimar August Jasmund’un yaptığı Sirkeci Garı'nın açılışı 1890 yılında bugün yapıldı.

📍

Sirkeci Garı’nın yapımına 1888’de başlanmış, inşaat hükümet ile müteahhit arasındaki bazı anlaşmazlıklar yüzünden iki kez durmuş ve ancak 1890’da tamamlanabilmişti.

📍

Açılış günü davetliler Ahırkapı istasyonunda toplanmış, buradan özel bir trenle Sirkeci’ye getirilmişlerdi. Müteahhit Avusturyalı olduğundan garın kapısına iki büyük Avusturya bayrağı asılmıştı. Törene zamanın padişahı II. Abdülhamid adına Mahmut Hamdi Paşa katılmıştı.

📍

Aslında ilk istasyonun Sirkeci olmasına karar veren Sultan Abdülaziz’di. Küçükcekmece, Yeşilköy, Bakırköy, Yedikule istasyonlarını kapsayan ilk hat, özellikle Bakırköy’ün ve Yeşilköy’ün büyümesine, kentin geliri yüksek grubunun buralara yerleşmesine neden olmuştu. Ancak hattın başlangıç istasyonu olan Yedikule’nin kent merkezine olan uzaklığı kullanıcılar tarafından eleştiri konusu olmuş ve hattın kentin iş merkezi olan Sirkeci’ye kadar uzatılması istenmeye başlanmıştı.

📍

Yalnız bu hattın Topkapı Sarayı’nın sahillerinden geçiyor olması ve güzergah üzerinde bulunan sahil köşklerinin de zarar göreceği fikri halk arasında yeni tepkilere neden olmuştu. Diğer yandan yük taşımacılığı açısından da hattın korunaklı bir limanda son bulması gerekliliğinden ve Topkapı Sarayı’na ve sahil köşklerine zarar vermemek adına, Langa’dan, Sultanahmet Meydanı altından yapılacak bir tünel ile Bahçekapıya ulaşacak bir hat ve Küçükçekmece Gölü içerisinde bir liman yapma düşünceleri üzerinde durulmaya başlanmışken, Sultan Abdülaziz noktayı koymuş, Rumeli Demiryolları başlangıç istasyonunun Yedikule değil, Sirkeci olmasına karar vermiş, “Memleketime tren yolu yapılsın da isterse sırtımdan geçsin razıyım” diyerek, Rumeli Demiryolu hattının Topkapı Sarayı’nın sahil bahçeleri içerisinden geçmesine de izin vermişti. Böylece pek çok sahil sarayı bu nedenle yıkılmıştı.

📍

Çok gerekli bir bilgi de değil ama yazayım elim değmişken: Müteahhit şirket davetlilere 100 kişilik bir ziyafet vermişti. Menüde hindi kızartması, yeşil salata, mayonezli levrek, av eti böreği, tavuk galantinası, sığır filetosu, envai çerez ve meyve vardı.



28 görüntüleme0 yorum

Son Yazılar

Hepsini Gör

Hayat

Eiffel

Amadeus

Comments


bottom of page