Bugün üç büyük heykelcinin yaptığı Davud heykellerine göz atalım birlikte.
📍
Kutsal Kitap’ta I. Samuel 17. Bap’ta anlatılan öyküye göre Golyat, kimsenin karşısına çıkmaya cesaret edemediği 3m boyunda bir savaşçıdır. Genç ve çelimsiz bir çoban olan Davud onunla savaşma cesareti gösterir. Davud daha önce hiç savaşmamıştır, kral Saul’un verdiği zırh ve kılıcı taşıyamaz, onları çıkarttıktan sonra çoban kıyafetiyle Golyat’ın karşısına çıkar. Golyat onu görünce küçümser; değnek, sapan ve çoban torbasıyla gelen genç bir çocuktur Davud. Ancak sapanıyla başına taş attığı Golyat sersemleyip yere düştüğünde gidip başını keser. Davud’un kullandığı kılıç bile Golyat’ındır.
📍
Soldaki görseldeki Donatello’nun yaptığı tunçtan Davud heykeli, defneden bir taç üstüne oturtulmuş, böylece çok sayıda bakış açısı elde edilmiştir. Davud’un üstünde yalnızca dizlik ve şapka vardır; silah olarak deve isabet ettirdiği taşı ve kılıcı tutmaktadır. Bedeni zarif, coşkulu ve rahatlamış bir haldedir. Sol bacağıyla yenilgiye uğrattığı devin kafasını çiğnemektedir. Genç bedenden fışkıran şehveti, parlak görünüşlü teni ile incelikle işlenmiş dizlikleri ve defne yapraklı başlığı arasındaki karşıtlık vurgular.
📍
Ortadaki görseldeki Verrocchio’ya ait heykel onun ustasından ayrılan yanını gösterir. Heykel köşeli formlara sahiptir. Donatello’daki zarafet yerini kararlı, kasılmış ve güç dolu bir gövdeye bırakmıştır. Ancak, Verrocchio’nun üslubundaki inceliğin ve yumuşak jestlerin yansıdığı yapıt, Donatello’nun heykelinin dramatik anlatımından çok uzaktır.
📍
Sağdaki görseldeki ise Michelangelo’ya ait. Sanatçı yaratıcı bir katkıyla o dönemin geleneklerine aykırı bir iş ortaya çıkarır. Öncelikle eser ilk kez Golyat’ı içermez. Davud’un çoban torbası heykelde yer almadığı gibi sapan da ancak arkadan bakıldığında görülebilmektedir; beş çakıl da sağ avucunun içinde saklıdır. Önden bakıldığında elinde tuttuğu şeyin bir sapan olduğu dahi anlaşılmaz. Çok daha önemli bir konu ise Davud’un çelimsiz bir ergen değil atletik yapıda ideal ölçülerde bir figür olarak yapılmasıdır. .
Comentários