Döneminin en etkili bestecisi olan Claude Achille Debussy, 25 Mart 1918’de Paris, Almanlar tarafından bombalanırken kanserden öldü. Henüz 55 yaşındaydı.
📍
Debussy’nin müziğini anlayabilmek için, 19. yüzyılın ikinci yarısının sonlarında egemen olan iki önemli sanat akımını incelemek gerekir: Bunlardan biri olan Empresyonizm ile aralarındaki temel fark, empresyonistlerin beste yapmamaları, sadece üzerine gölgelerin yansıdığı gözlemleyen bir göz olarak kalmak istemeleridir. Benzerlik ise duyumların karmaşıklığı ve flu bir izlenim tarzlarının olmasıdır. Bir diğeri olan Sembolizm ise müzikle içiçedir zaten. Debussy, Uzakdoğu’nun beş sesli dizilerinden faydalanır.
📍
Debussy, hayal gücüne dayalı heyecan içinde, zarifçe betimleyerek kendine özgü üslubuyla müziğini çeşitli yollarla zenginleştirir. Melodilerinde hayatın neşeli, parlak duygularını, güneşli çizgi ve şekillerle hissettirir.
📍
İlk görseldeki Hokusai’nin “Fuji Dağı otuz altı manzarası” serisinden “Kanagawa açığında dalganın arkası” resmi, aynı zamanda Debussy’nin “La Mer” adlı eserinin esin kaynağıdır. Her iki sanatçı da stili gerçekçiliğe tercih ettiği ve parlak renk ve canlı enerjiye yoğun bir şekilde odaklandığı için, Hokusai ve Debussy arasında estetik paralellikler çoktur.
📍
Her iki sanatçı için de dinamik yeni renkler ve hareket duygusu yaratmak çok önemliydi. Hokusai'nin dalgasının vahşi yüksekliği ve ürkütücü biçimi, o zamanlar nadir bulunan "Prusya mavisi"nin kullanımı ve gözün baskının ana konusu olan Fuji Dağı'na odaklanmasını engelleyen sarsıcı bir perspektif duygusu ile güçlendiriliyor. Bu nedenle, Debussy'nin denizi, gerçek bir okyanus sesine atıfta bulunan zil çarpışmaları ve çırpınan flütlerden oluşmuyor, bunun yerine besteci, hayatı bir havaya uçurmak için 16 çello (standart bir orkestrada bulunan sayının iki katı) bir grup kullanıyor.
📍
2. görsel: Claude Debussy, Paris’teki stüdyosunda, arka duvarda Hokusai'nin tablosu asılı. Fotoğraf: Igor Stravinsky, 1910. Paul Sacher Foundation, Basel
Comentários