google-site-verification=PbL_5t5j-grNUlEnxPDPRb9h69cnQI7ks2lm5P-n88U
top of page
Yazarın fotoğrafıAyse Bayvas

La Mer

Claude Achille Debussy, 1862’de bugün doğdu. Döneminin en etkili bestecisi ve müzikal empresyonizmin kurucusu olan bu büyük besteci, 26 Mart 1918 yılında Paris, Almanlar tarafından bombalanırken kanserden öldü.

🎶

Debussy’nin müziğini anlayabilmek için, 19. yüzyılın ikinci yarısının sonlarında egemen olan iki önemli sanat akımını incelemek gerekir: Bunlardan biri olan Empresyonizm ile aralarındaki temel fark, empresyonistlerin beste yapmamaları, sadece üzerine gölgelerin yansıdığı gözlemleyen bir göz olarak kalmak istemeleridir. Benzerlik ise duyumların karmaşıklığı ve flu bir izlenim tarzlarının olmasıdır. Bir diğeri olan Sembolizm ise müzikle içiçedir zaten. Debussy, Uzakdoğu’nun beş sesli dizilerinden faydalanır.

🎶

Debussy, insan duygularının, düşüncelerinin, güzelliklerinin, müzikte yansıtmalarını çeşitli yöntemlerle geliştirerek ele almıştır. Hayal gücüne dayalı heyecan içinde, zarifçe betimleyerek kendine özgü üslubuyla müziğini çeşitli yollarla zenginleştirir. Melodilerinde hayatın neşeli, parlak duygularını, güneşli çizgi ve şekillerle hissettirir.

🎶

Görseldeki Hokushai’nin “Fuji Dağı otuz altı manzarası” serisinden “Kanagawa açığında dalganın arkası” resmi, aynı zamanda Debussy’nin “La Mer” adlı eserinin esin kaynağıdır. Her iki sanatçı da stili gerçekçiliğe tercih ettiği ve parlak renk ve canlı enerjiye yoğun bir şekilde odaklandığı için, Hokusai ve Debussy arasında estetik paralellikler çoktur.

🎶

Her iki sanatçı için de dinamik yeni renkler ve hareket duygusu yaratmak çok önemliydi. Hokusai'nin dalgasının vahşi yüksekliği ve ürkütücü biçimi, o zamanlar nadir bulunan "Prusya mavisi"nin kullanımı ve gözün baskının ana konusu olan Fuji Dağı'na odaklanmasını engelleyen sarsıcı bir perspektif duygusu ile güçlendiriliyor. Bu nedenle, Debussy'nin denizi, gerçek bir okyanus sesine atıfta bulunan zil çarpışmaları ve çırpınan flütlerden oluşmuyor, bunun yerine besteci, hayatı bir havaya uçurmak için 16 çello (standart bir orkestrada bulunan sayının iki katı) bir grup kullanıyor. Aslında, iki sanatçı arasındaki tek fark belki de denizin gücünü tasvir etmelerinde yatıyor.

Hokusai, ülkesini çevreleyen suyun kültürel korkusunu vurgularken, Debussy, eserlerine sahili de kapsayan hüzünlü bir nostalji duygusu katıyor.

🎶

Bakarak dinlemek ister misiniz?

🎶

İkinci görsel: Claude Debussy, Paris’teki stüdyosunda, arka duvarda Hokusai'nin tablosu asılı. Fotoğraf: Igor Stravinsky, 1910. Paul Sacher Foundation, Basel



0 görüntüleme0 yorum

Son Yazılar

Hepsini Gör

Bernini

Kar

Comentarios


bottom of page