Gördüğünüz Maurits Cornelis Escher’in (1898-1972) otoportresi. Kendisi matematik ihtisası olmadığı halde resimlerinde ya da grafiklerinde matematiksel kavramları resmeden ve matematikçileri büyüleyen bir sanatçı.
📍
Yansımada gördüğünüz Escher'in ta kendisi, küreyi tutan da onun eli. Henüz paradokslar ve matematikten delirmemiş ama taş baskıda yaptığı ilk çalışmaları bile oldukça sıra dışı. Odanın tüm metrekaresine hâkimiz, tavan ve eşyalar avucunun içinde.
📍
Resmin ortasında, Escher doğrudan bize bakıyor. Arka plan ailenin o sırada ikamet ettiği Roma'daki stüdyo. Son derece düzenli görünüyor. Ancak eserin en ilgi çekici özelliği küreyi tutan el: Escher'in sağ eli. El, bize o kadar yakın ki, sanki kendi elimize bakıyor gibiyiz. Tabii ki durum böyle değil ama yakından incelediğinizde kesinlikle bu izlenimi alıyorsunuz.
📍
Ayrıca Escher bizi kürenin sol elin üzerinde durduğuna inandırıyor. Başparmak solda, bu da küreyi sol eliyle tutması gerektiği anlamına geliyor. Ya da değil? Çünkü bir litografik baskı, taş üzerine yapılan orijinal çizimin ayna görüntüsüdür! Solak Escher örnek olarak sağ elini kullanmış olmalı.
📍
Her baktığımda hayran oluyorum. Sizce de öyle değil mi?
Comments