google-site-verification=PbL_5t5j-grNUlEnxPDPRb9h69cnQI7ks2lm5P-n88U
top of page

Salome

16. yüzyılın başında Lombardiya’nın sanat çevreleri arasında Salome’yi Vaftizci Yahya’nın başıyla tasvir etmek çok yaygındı. Konunun popülaritesi büyük olasılıkla Hospitaller Şövalyeleri’nin Büyük Üstadı Aimery d’Amboise ve Leonardo’nun en sıkı takipçilerinden biri olan Fransız müşterisi Andrea Solario’nun erkek kardeşi Georges ile bağlantılıydı.

📍

Bazı kaynaklara göre Aziz John’a ait yeni bir kutsal emanetin (Amiens’te korunan bir kafatasından alınan bir kemik parçası) ortaya çıkarılmasının bu Fransız asilzadesine atfedilmesi bu konunun o dönemdeki popülaritesine daha fazla katkı sağlamıştı.

📍

Hikaye, Vaftizci Yahya’nın kardeşinin karısı Herodias ile olan ilişkisini alenen kınadığı için Herod Antipas tarafından hapsedilmesiyle başlar. Herodias’ın, Flavio Giuseppe’nin “Yahudilerin Eski Eserleri” adlı eseri sayesinde adının Salome olduğunu bildiğimiz bir kızı var.

📍

Salome, İncil’de yalnızca “Herodias’ın kızı” olarak tanımlanır. Herod Antipas’ı bir dans gösterisiyle büyüleyen Salome’ye ne istediği sorulduğunda annesinin yönlendirmesiyle Vaftizci Yahya’nın başının kendisine getirilmesini ister.

📍

Salome genel olarak bir tepside getirilen Yahya’nın kafasından rahatsız olarak tasvir edilir. Bernarfino Luini, İncillere uymak yerine, ikinci görseldeki gibi Yahya’yı gözleri aşağıda ve dudakları açık olarak tasvir etmiş. Bu biraz Leonardo üslubu, üstelik ilk görselde detay olarak gördüğünüz Salome de çok Leonardovari.

📍

İşte bu nedenle Habsburg-Lorraine aile koleksiyonları arasındaki değiş tokuşun bir parçası olarak 1792’de Viyana’nın imparatorluk koleksiyonlarından Floransa’ya gönderildiğinde Leonardo’ya atfedildi. Stendhal tarafından yazılarında birkaç kez alıntılanan bu atıf, ancak 1830’larda Luini olarak kesinlik kazandı.

📍

Salome receives the head of John the Baptist, Bernardino Scapi, also known as Bernardino Luini, 51 x 58 cm, c. 1525, Uffizi Museum, Florence





 
 
 

Comments


bottom of page