Renk
- Ayse Bayvas
- 26 May
- 1 dakikada okunur
Haftaya renkli başlayalım…
♦️
Bu resim, bazı sanat tarihçileri tarafından Matisse’in başyapıtı olarak kabul edilir.
♦️
1908’de, pencereleri bir manastır bahçesine bakan Paris’teki stüdyosunda yapılmıştır. “Dekoratif panel” adını verdiği bu panelin arka planı başlangıçta yeşildi, ancak Matisse 1908’de Salon d’Automne’da sergilemeden önce onu maviye çevirdi.
♦️
Rus koleksiyoner Sergey Shchukin eseri sergiden satın aldı. 1909’da Matisse arka planı kırmızıya boyadı ve ona “The Dessert: Harmony in Red” adını verdi.
♦️
Matisse’in hedefi natürmortu ve o dönemin iç mekanlarını yakalamaktı. Resimde kullandığı vazolar, meyveler ve çiçeklerle süslenmiş bir oda yaygın motiflerdir. Yine de, 1908’de yazdığı gibi, “düşüncemin temeli değişmedi, ancak düşüncenin kendisi evrimleşti ve ifade araçlarım da onu takip etti.” Enerjik mavi desen kıvrımlarına sahip gösterişli ahududu kırmızısı kumaş, duvardan aşağı doğru iniyor, masanın yüzeyine yayılıyor ve onu tek bir bütün halinde birleştiriyor, odanın üç boyutlu alanını yutuyor ve tuval yüzeyinin dekoratif potansiyelini yaratıyor.
♦️
Matisse bu kompozisyon tekniğini ilk kez burada bu kadar tavizsiz bir şekilde kullanmış. Ancak sanatçı, kırmızı rengin düzlüğünü teyit ederken, içinde bir alan izlenimi yaratmayı da başarmış, vazonun üzerine eğilmiş kadın figürünün hareket edebileceği ve sandalyenin keskin açılı görüntüsünün doğal göründüğü bir alan...
♦️
Çiçekli bitkilerle dolu yeşil bir bahçe gördüğümüz pencere, gözün tuvalin derinliklerine doğru hareket etmesini sağlıyor. Masa örtüsündeki ve duvar kağıdındaki yaprak desenlerinin ritimleri, pencereden arka planda yankılanarak iç mekanı daha serin dış mekanla birleştiriyor.
♦️
Kısacası bu resim, desen ve dekorasyonun muhteşem bir kutlamasıdır.
♦️
The Dessert: Harmony in Red, Henri Matisse, 180x220 cm, 1907, Hermitage Museum, St. Petersburg
Comments