Marie-Guillemine Benoist, Neo-Klasik dönemin önemli ressamı Jacques-Louis David’in öğrencisiydi. Napoléon Bonaparte’ın Fransası’nda bir kadın ressam yani.
📍
Resim, sandalyesindeki süslemeden iyi döşenmiş bir iç mekanda oturduğu anlaşılan ağırbaşlı bir kadını gösteriyor. Bu büyük ölçüde tek renkli çalışmadaki tek parlak renkler, göğüslerinin altındaki beyaz kumaşı tutan bir kurdelenin kırmızısı ve sandalyesinin arkasına sarılmış bir şalın mavisi.
📍
Resim sanatında koyu tenlileri boyamanın zor olduğunun kabul edildiği bir dönemde Benoist'in çalışması, bir portre ressamı olarak yeteneklerinin çarpıcı bir göstergesidir.
📍
Saygın bir kadının göğsü açıkta temsil edilmeyi kabul etmesi pek olası değildir. Modelin açık kostümü, siyah kadınların bedenlerinin potansiyel alıcılar tarafından incelendiği Fransız kolonilerindeki köle pazarlarını hatırlatmış olabilir. Ancak, çıplak göğüs alegorilerde cömertlik sembolü olarak sıklıkla kullanılan bir motifti. Bununla birlikte resim, 1789'da Fransız Devrimci Hükümeti tarafından kabul edilen üç renkli bayrağın mavi, beyaz ve kırmızı renklerini içerdiğinden, Benoist'in figürünü bir alegori olarak görmüş olabilirler.
📍
Devrimden önce, Fransız anakarasında köleliğe izin verilmiyordu. Daha 14. yüzyıl gibi erken bir tarihte Kral X. Louis, "Fransa'nın özgürlük anlamına geldiğini" ve Fransız toprağına ayak basan kölelerin serbest bırakılması gerektiğini kararlaştırmıştı. Daha sonra Fransız kolonilerinde de köleliği kaldırarak özgürlük alanını genişletildi. Ancak Fransız tüccarlar köle ticaretinden kâr etmeye devam ettiler. Modelin Fransa'ya Guadeloupe adasından sanatçının kayınbiraderi, bir gemi tacir ve memur tarafından getirildiği sanılıyor. Sonraki konumu ne olursa olsun ressamın onu nasıl tasvir ettiği çok önemli.
📍
Benoist'in Madeleine'in Portresini sergilemedeki amacı neydi? Bakıcısının güzelliğini ve insanlığını aktarırken, bu anonim kadının ve Afrika kökenli diğerlerinin Fransız ulusunun özgür vatandaşları olması gerektiğini mi öne sürüyordu? Yoksa sadece David ve Girodet geleneğinde bir portre ressamı olarak hatırı sayılır becerilerini geliştirmeye mi çalışıyordu? Benoist, çalışmalarını açıklamak için hiçbir açıklama yapmadığından, niyetlerini yalnızca resmin kendisine ve yaratılışını çevreleyen tarihsel koşullara dayanarak çıkarabiliriz.
📍
Marie-Guillemine Benoist, Portrait of Madeleine (formerly known as Portrait of a Negress), 1800, oil on canvas, 81 x 65 cm (Musée du Louvre)

Comments